Başarılı Girişimin Formülü: Müşteri Odaklılık Ve Sektörü Bilmek

basarili-girisimin-formulu:-musteri-odaklilik-ve-sektoru-bilmek

Girişimcilikte başarı sağlamak için müşteri odaklılık ve sektörü çok iyi anlamak gerektiğini söyleyen FineDine Kurucu Ortağı Duygu Kutluoğlu Kılıç, “Girişimcilerin asla pes etmemesi ve inandıkları yolda sonuna kadar gidebilmeleri gerek.” diyor.

FineDine Kurucu Ortağı Duygu Kutluoğlu Kılıç, İstanbul Teknik Üniversite Elektronik Mühendisliği’nden mezun olduktan sonra, Koç Üniversitesi ve İsviçre’de bulunan Ecole Polytechnique Federale de Lausanne Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olarak çalıştı. Yüksek lisansını İstanbul Teknik Üniversitesi’nde tamamlayan Duygu Kutluoğlu Kılıç, akademide 2,5 yıl kaldıktan sonra, Huawei’de yazılım mühendisi olarak çalışmaya başladı. Orada eşi ve de ortağı olan Adil Burak Kılıç ile tanıştı.

“Burak’ın aklında FineDine, fikir olarak zaten vardı.” sözleriyle konuşmasına devam eden Kılıç, “Kendimizi bir girişimi kurmadan önce biraz geliştirmek istedik. Burak mobil uygulama geliştirme alanına yöneldi. Ben de girişimcilik ekosistemini ve yönetimini öğrenebilmek için Pozitron’da çalışmaya başladım. Burası benim için gerçekten unutulmaz bir deneyim oldu. Hem farklı teknolojileri görme fırsatım oldu hem de bütçeleme, finansal planlama ve stratejik anlamda karar verebilme yetkinliklerimi geliştirdim. Özellikle Fırat İşbeçer ile çalışmak benim için bu anlamda çok faydalı oldu, kendisinden çok şey öğrendim.” dedi. Pozitron’da hızlı bir şekilde kariyerinde ilerlemeye başladığını ifade eden Kılıç, Pozitron Monitise’ye satıldıktan sonra 3 yıl daha kurumsal hayata devam etti. 

Duygu Kutluoğlu Kılıç’ın “Ekip yönetmekten portfoliyo yönetimine kadar birçok alanda tecrübe kazanmak girişimcilik hayatıma oldukça yardımcı oldu.” ifadeleriyle devam eden sohbetimizde, FineDine’ın hikayesini de konuştuk. Fikrin ortaya çıkış hikayesini ve bugüne kadar gelen başarısında geçen süreci Duygu Kutluoğlu Kılıç şöyle anlattı:

Yapay zeka odaklı dijital menü uygulaması FineDine 64 ülkede

“Fikir Burak’ın aklında zaten vardı fakat hikayenin gelişmesi Burak ile yaptığımız Çin seyahatimizde başladı. Bu seyahat sırasında bir restoranda sipariş verdik ve gelen sipariş üzerine oldukça şaşırdık. Sipariş vereceğimiz ürünü, fotoğrafı ve açıklamaları ile kendi dilimizde görebilmenin ne kadar iyi olabileceğini düşündük. Bunun üzerine müşterilerin restoranda bulunan ürünlerin fotoğrafına ve bilgisine erişim imkanı veren FineDine’ı kurmaya karar verdik.

2016’da dijital menü uygulaması olarak kurduğumuz FineDine; restoran, kafe, bar ve otellerin menülerini dijitalleştiren yapay zeka odaklı sipariş, ödeme, operasyon ve müşteri ilişkileri yönetimi sağlayan bir platforma dönüştü. Mekanların satışlarını ve müşteri memnuniyetini artırıyor ve operasyonel maliyetlerin düşürüyoruz. Ek olarak, yapay zeka destekli analiz ve tahminlerle, restoranların daha karlı ve verimli kararlar vermesini sağlıyoruz.

Bugüne kadar geçmişte başvuranların sadece %0.7’sini kabul eden 500 Startups‘ın Batch 23, Endeavor ve Visa Innovation programlarına katıldık. 500 Istanbul, 500 MENA, TechOne VC, twozero VC, Savour VC ve melek yatırımcılar Fırat İşbecer, Hande Enes, Cenk Serdar ile Lovrenc Kessler’dan yatırım alarak büyümeye devam ettik. 

Bugün FineDine, 40 farklı dil seçeneği ile 64 ülkede 2000’den fazla müşteriye hizmet veriyor. Ünlü restoranlardan otellere kadar birçok popüler marka müşterilerimiz arasında yer alıyor.

FineDine’da hangi teknolojileri nasıl kullanıyorsunuz?

FineDine’ın yapay zeka özelliği sayesinde işletmeler akıllı kararlar alabiliyor. Yapay zeka, müşterilerin geçmiş sipariş davranışlarından ürünler arasındaki satın alma ilişkilerini ortaya çıkararak onlara sipariş verme olasılıkları en yüksek ürünleri gösteriyor. 

Ayrıca yapay zeka sayesinde benzer müşteri profilleri tespit ediliyor. Bu sayede işletmeler müşterilerine kişiselleştirilmiş öneriler de sunabiliyor. İşletmeler müşterilerin hangi ürünlere daha çok eğilimli olduğunu ve hangi ürün gruplarını beraber tükettiğini görünce karlılıkları da artıyor. Müşterilerin geçmiş satış eğilimleri, işletmelerin ciro ve gelecek sipariş adetlerinin hesaplanmasını da sağlıyor. 

FineDine’ın global sahnede olması, ülke adına gurur verici. Bir girişimci olarak, bu başarının yapı taşına dair neler söylersiniz? 

Öncelikle çok teşekkür ederiz. Bir girişimci olarak, başarı bana göre müşteri odaklı olmaktan ve sektörü çok iyi anlamaktan geçiyor. Müşterilerinizin problemlerini ne kadar iyi bilirseniz, geliştirdiğiniz ürün o kadar başarılı oluyor. 

Ayrıca dayanma gücü de çok önemli. FineDine olarak bizim de çok zor zamanlarımız oldu. Ancak dayanma gücümüz ve hızlı manevra yeteneğimiz sayesinde pandemi dönemini bile büyüme ile kapattık. Girişimcilerin asla pes etmemesi ve inandıkları yolda sonuna kadar gidebilmeleri gerek.

Sizce bir yatırımcının “fikre” ikna olmasında hangi kilit noktalar öne çıkıyor? Bir fikrin hayata geçirilmesinden globale taşınması için nasıl bir disipliner yaklaşım gerekiyor? Ya da böyle bir “disiplin”den bahsedilebilir mi?

Benim gördüğüm, yatırımcılar fikirden daha çok girişimciye önem veriyorlar. Fikrin uygulamaya nasıl döküleceği ve girişimcilerin bu alandaki tecrübeleri, işi takip ederken kullandıkları metrikler en çok önemsedikleri kriterler. 

Bir fikir için globale geçiş ise en baştan globali hedefleyerek yola çıkıldığı takdirde söz konusu olabilir. Buradaki en önemli kriter; girilecek pazarın konjonktürünü bilmek, rakipler var mı, nasıl konumlanıyorlar, siz nasıl konumanacaksınız, ürününüz oradaki pazarın ihtiyacını karşılıyor mu veya lokalizasyon yapılması gerekiyor mu gibi soruları cevaplamak gerekiyor.

Uzun vadedeki yol haritanızda hangi destinasyonlar yer alacak?

Öncelikle kurulduğumuz günden beri hep müşteri odaklı olduk. Yol haritamızı müşteri ihtiyaçlarına göre şekillendiriyoruz. Şu an yapay zeka üzerine ciddi bir yatırımımız var. Bu özelliğimizi daha da geliştirmek için çalışıyoruz. Uzun vadede restoranların pazarlama ve CRM gibi ihtiyaçlarına da çözüm olmak istiyoruz. Pazar olarak da Körfez ülkeleri, Türkiye ve Amerika bizim için öncelikli bölgeler.

Kaç Defa Okundu: 20

Benzer İçerikler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir