Türkiye’nin, sağlık turizmi sektöründe henüz başlarda olduğunu belirten Türksoy Uluslararası Yönetim Danışmanlığı Genel Müdürü İnan Yaşar Türksoy, firma olarak sağlık turizmindeki başarılarını ve bilgi birikimlerini detaylandırarak bu alanda merak edilenleri aktarıyor.
Türksoy olarak sağlık turizmi sektörüne bakış açınız nedir?
Sağlık turizmi günümüzün parlayan yıldızı. Her gün sağlık turizmine yatırım yapan yeni şirketler ve kişiler duyuyoruz. Bu yatırımlardaki temel etken, yurt dışından döviz geliri elde etmek. Hayatın koşuşturması içindeki insanlar, sağlığın değerini Covid19 pandemisi sürecinde daha fazla anladı. Ayrıca yine bu dönemde ertelenmek zorunda kalan tedaviler son aylarda sağlık kuruluşlarında ciddi randevu birikmelerine yol açıyor.
Mevcut sağlık kuruluşları ve sağlık turizmi ile uğraşan acenteler hem yurt içi hem de yurt dışı gelen talebe yetişmekte zorlanıyorlar; fakat herkes mutlu, çünkü ülkemize ciddi bir döviz girişi sağlanıyor ve bu sağlık kuruluşları ile ilişkili ekonominin diğer paydaşları olan konaklama, taşımacılık, yiyecek-içecek sektörleri de bu canlanmadan fayda görüyorlar.
Bize göre sağlık turizminde Türkiye olarak yolun çok başındayız. Dünya sağlık turizmi cirosundan çok daha fazla gelir elde edilebilir. Bu amaçla çalışacak şirketlerin yurt dışına yönelik doğru bir partner ile strateji, planlama, reklam, tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinde bulunması çok önemli. Devletimiz, sağlık kuruluşları ve sağlık turizmi ile uğraşan acentelerin yanında. Son açıklanan “5448 sayılı Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Karar” ile de arttırılan oranda devlet teşvikleri söz konusu. Bu teşvikleri doğru, etkin ve eksiksiz kullanan Türk sağlık turizmi paydaşlarının dünyadaki diğer sağlık turizmi ile uğraşan kuruluş ve kişilere oranla ciddi derecede avantajları var.
Türksoy’un adı, sağlık turizmi sektöründe neden bu kadar çok duyuluyor?
Türksoy, kurulduğu günden bugüne T.C. Ticaret Bakanlığı teşviklerini inceleyen, araştıran, sorgulayan ve uygulayan bir şirket olmuştur. Bu bakımdan hem teorik hem de pratik anlamda tüm teşvik kalemlerini kullanmış ve sağlık turizmi sektöründe oldukça fazla etkinliği hem planlayan hem uygulayan hem de teşvik alınması için dosyasını hazırlayan kendi sektöründe çok farklı bir şirket olmuş ve aynı sektördeki firmaların arasından sıyrılmış, başarıları ile kendisinden söz ettirmiştir.
Türksoy’un esas başarısı, kendisi ile çalışan danışanların yakın arkadaşlarına, iş birliği içinde olduğu diğer doktorlara ve sağlık kuruluşlarına Türksoy’dan bahsetmesi ve sektörde kulaktan kulağa reklam şeklinde adından söz ettirebilmesi olmuştur.
Sağlık turizminde yenilikçi fikirleri ve sektörel tecrübesi ile bu alanda yurt dışı portföy yaratılması, hasta bulunması ve sağlık kuruluşlarının teşvik süreçlerinin hızlı ve eksiksiz tamamlanması her zaman Türksoy’un öncelikleri arasında olmuştur.
Sektörde en önde gelen doktor ve kuruluşlarla çalışmanızı neye borçlusunuz?
En önemli etken referans. Çalıştığımız her bir danışanımız bizim için ayrı bir öneme sahip. Her biri için ayrı bir stratejik modelleme ile yurt dışı tanıtım, organizasyon planlaması yapıyor ve hayata geçiriyoruz.
Sonuç odaklı çalışıyoruz. Konu yurt dışı tanıtım olduğunda kişiler, firmalara ve sizin onlara ne kazandırdığınıza bakıyorlar. Biz Türksoy olarak önce bilgi ve birikimimizi aktarıyor, doğru hasta bulma yöntemlerini gösteriyoruz. Danışanlarımızın sonuca hızlı ulaşmaları için doğru kişilerle temasa geçmeleri konusunda yardımcı oluyoruz. Bu çalışmamızın karşılığında elde ettiğimiz memnuniyet, danışanlarımızın bizi daha fazla kişiye tavsiye etmesini sağlıyor.
Sektörde sürekli şekilde, sağlık turizmi danışmanlığı konusunda iyi hizmet veren, yurt dışı deneyimli, profesyonel bir ekibe sahip ve Ticaret Bakanlığı tarafından verilen sağlık turizmi teşvik süreçlerine hâkim bir ekip arayışı mevcut. Bunun nedeni pek çok danışman firmanın, hiçbir deneyimi olmamasına karşın sadece mevzuat okuyarak bu işi yapabileceğini düşünmesi. Bu firmalar ne yazık ki bu sektöre girmek isteyen ve giren pek çok sağlık profesyonelini mağdur ediyorlar. Bize her gün gelen onlarca kişi ve kurumdan bu mağduriyetleri duyuyoruz. Biz, referans temelli, kaliteli ve güvenilir hizmet almak isteyen ve bu hizmetten memnun olan en iyi doktor ve sağlık kuruluşları ile çalışıyoruz.
Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi nedir? Siz bu konuda ne gibi hizmetler vermektesiniz?
Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi, gerek turistin sağlığı gerekse doğrudan yurt dışından tedavi amaçlı gelen sağlık turisti için ülkemizde tedavi ve bakım hizmeti vermek isteyen tüm sağlık kuruluşları ve muayenelerde olması gereken, T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından İl Sağlık Müdürlükleri aracılığı ile verilen zorunlu bir yetki belgesidir.
Bu belgeyi almak ve sağlık turizmini yasal statüde yapmak isteyen kuruluşlar, doğrudan bağlı bulundukları İl Sağlık Müdürlüklerine başvurabilecekleri gibi bize de başvuru yaparak evrakların doğru ve eksiksiz hazırlanmasını isteyerek zamandan tasarruf sağlayabilirler. Biliyoruz ki sektördeki doktorlarımızın ve sağlık kuruluşlarımızın zamanı çok değerli. Bu durumdan hareketle en kısa zamanda Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgelerini almaları konusunda anahtar teslim hizmet veriyoruz.
Sağlık turizminde teşviklerin önemi nedir? Ticaret Bakanlığının vermiş olduğu bu teşviklerden en fazla kullanılanlar hangileridir? Siz bu süreçte neler yapıyorsunuz?
Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar yurt dışı yerleşiklerden döviz elde edeceklerinden, birer hizmet ihracatçısı sayılırlar. T.C. Ticaret Bakanlığı; hizmet ihracatı gelirlerini arttırmak amacıyla, Hizmet İhracatçıları Birliğine üye, yetki belgesine sahip sağlık kuruluşlarına pek çok teşvik vermektedir.
Bu teşviklerden en fazla kullanılanlar;
• Yurt Dışı Birim Desteği: Yurt dışında açılacak en fazla yirmi beş ofis/ön tanı merkezi için, birim başına yıllık en fazla 1.440.000 TL, %60 oranında ve beş yıl boyunca,
• Reklam, Tanıtım ve Pazarlama Desteği: Yurt dışına yönelik yapılacak faaliyetlerde yıllık en fazla 6.000.000 TL, %60 oranında ve beş yıl boyunca,
• İstihdam Desteği: Tercüman, çağrı merkezi, rehber, sosyal medya uzmanı, pazarlama uzmanı, bakım elemanı ve sosyal hizmet uzmanı istihdamlarına yönelik personel başına aylık en fazla 18.000 TL, yıllık en fazla 2.400.000 TL, %60 oranında ve beş yıl boyunca olmak üzere bu teşvikler dışında toplamda on dört farklı teşvik türü bulunmaktadır.
Bu teşvik oranları, çalışma yapılacak yurt dışı ülkenin hedef ülke olması durumunda %10 arttırılarak uygulanmaktadır.
Türksoy olarak bizimle çalışan ve çalışmak isteyen tüm sağlık turizmi paydaşlarının reklam bütçelerinin optimum kullanımı konusunda danışmanlık veriyor, teşvik süreçlerini yönetiyor ve teşvik dosyalarını anahtar teslimi hazırlayarak ilgili kuruma iletiyoruz.