Oyun Oynayarak Uygulama Tasarlayanlar

oyun-oynayarak-uygulama-tasarlayanlar

Geçtiğimiz günlerde Marie Claire Türkiye olarak Apple’ın kendi uygulaması Swift Playgrounds eğitimine katıldık. Ve o ana kadar, bir uygulama ya da oyun geliştirmenin bu denli eğlenceli olabileceğini fark etmemiştik.

Swift Playgrounds, Apple’ın sunduğu büyük kolaylıklar arasında açık ara kendini gösteriyor. Uygulama 7’den 77’ye herkese kodlamayı sevdirecek şekilde tasarlanıp, ilk kez 2016 yılındaki Dünya Geliştiriciler Konferansı’nda (WWDC) tanıtıldıktan bu yana büyük gelişmeler kaydetti. Kullanıcı dostu ara yüzü ve basit yönlendirmeleri sayesinde, sıkıcı olarak adlandırılan kodlama dünyasını eğlenceli hale getirdi. 

Tüm dünyadan editörlerin, Influencer’ların katıldığı bir seans ile Swift Playgrounds’a bir adım daha yaklaşarak, bu dünyanın sadece tasarımsal ve eğitimsel yanından öte, yeni nesil başta olmak üzere birçok kişiye sunduğu fırsatlara şahit olduk. Henüz reşit olmuş gençlerin Swift Playgrounds sayesinde kendi şirketlerini kurup, kendi uygulamalarını tasarlayıp Apple’dan ödül almaları ayakta alkışlanacak bir konu. 

Swift Playgrounds sadece bir oyun alanı değil, gençler için bir fırsat. Apple’ın fırsat sunduğu 2 başarılı ve genç isim Ufuk Köşker ve Bertan Tarakçıoğlu ile bir araya gelerek onların tasarım maceralarını, kazandıkları burs hakkında içten bir söyleşi gerçekleştirdik.

UFUK KÖŞKER

Bize biraz Ufuk’tan bahset. Kimdir? Uygulama Geliştirici ünvanını nasıl elde etti? 

Zor bir soruyla başladık. ? Ufuk Köşker hala kendisini keşfetmeye devam ediyor ama özetle Apple dünyasına ve Apple’ın insan merkezli düşünce yapısına âşık olmuş bir insanım. Apple’ın üretmiş olduğu teknolojileri kullanarak dijital ürün çıkartmaya çalışan ve bunu yaparken de bilgisini her yaştan nesile aktarmaya çalışan bir bireyim.

Bir kodlama programına “oyun alanı” adını verme hakkında ne düşünüyorsun?

Bu isimlendirmenin çok doğru olduğunu düşünüyorum. Playgrounds (oyun bahçesi) Swift yazılım dilini öğrenmeyi eğlenceli hale getiren bir uygulama. İçerisinde Swift yazılım dilinin temellerini atacağınız birçok algoritma oyunları mevcut. Eğer bir Mac cihaza ya da iPad cihaza sahipseniz App Store uygulamasından indirip hemen Swift öğrenmeye başlayabilirsiniz. İşte bu yüzden oyun bahçesi denilmesini doğru buluyorum.

Swift Playgrounds ve doğal olarak Apple geliştiricilik konusundaki yolculuğunu nasıl şekillendirdi?

Swift yazılım diline ilk giriş yaptığım zaman mentorum aracılığıyla Swift eğitimi aldım. Ben Swift başlangıcı için mobil uygulama projesi açmanın Swift dilini öğrenmeye yeni başlayan birinin dikkatini dağıtabileceğini kanaatindeyim. Bunun sebebi ise, Xcode (mobil uygulama geliştirdiğimiz uygulama) içerisinde birçok araç bulundurmaktadır. TurkishKit eğitimlerimizde kodlamaya yeni başlayan birinin ilk başta kodlara odaklanmasını isteriz. Bu yüzden biz de başlangıç olarak öğrencilerimize temel olarak Playgrounds uygulamasından bahsettik ve sonra Swift temel kodlama eğitimimizi başlattık. Playgrounds sadece yeni kodlama öğrenmeye çalışan insanların kullandığı bir uygulama değil. Ben hala Playgrounds uygulamasını kullanmaktayım. Çünkü geliştirdiğim projede herhangi bir algoritma geliştirmesi yapacaksam hemen Playgrounds uygulamasına başvuruyorum. Hızlı ve sade bir şekilde uygulama içerisinde kullanacağım kendi algoritmalarımı geliştirebiliyorum.

WWDC senin için ne anlam ifade ediyor?

Turkishkit ile tanışmadan önce WWDC etkinliklerini sadece yeni ürün tanıtımı yapılan bir etkinlik olarak düşünüyordum. Ancak durum hiç öyle değil. WWDC’ye öğrenci bursu ile katılmak için Playground uygulaması ile proje geliştirmeniz gerekmektedir. Apple tarafından kabul aldıktan sonra maceranız başlıyor. Gelelim WWDC benim için ne ifade ediyor sorusunun cevabına. Apple mühendisleri ile aynı masaya oturmak ve Apple mühendislerine soru sorabilmek bu çok gurur verici bir his olabilir. Olabilir diyorum çünkü ben Apple tarafından kabul aldığım zaman pandemi süreci ve yasaklar vardı. Bu yüzden Apple mühendisleri ile birebir tanışma fırsatı yakalayamadım. Bir diğer ifade ise Junior Developer bireylerin veya hiç iş deneyimi olmayan bireylerin iş bulması ne yazık ki çok zor. Swift Student Challenge ise bu zorlu süreci aşmanızda büyük bir rol oynuyor. Apple’dan kabul aldığınız zaman binlerce, milyonlarca geliştirici arasından sıyrılıp kendinizi gösterebiliyorsunuz. WWDC’nin iş hayatına atılmak için çok büyük bir basamak olduğunu düşünüyorum.

Kodlama ya da geliştiriciliğe henüz başlamış olan yeni jenerasyondan adaylara ne tür tavsiyelerde bulunursun?

Öğrenmekten vazgeçmesinler. Öğrenirken pes etme, yılma gibi durumları bende yaşadım. Beyin tembelliğini atmak uzun sürdü ancak kimse kolay olacağını söylemedi. 2 ya da 3 saat kod yazdıktan sonra kendimi salmaya başlıyordum. İlk etapta hiç durmadan kod yazmaya çalışıyordum. Bunun yanlış olduğunu gördüm. Şöyle bir plan yaptım. 1 saat kodlama, 15 dakika mola. Hal böyle olunca beyin kodlamadan sıkılmaya başlamadan ben mola vermiş oluyorum. 15 dakika boyunca bilgisayarın yanına yaklaşmadım. Süre dolunca kodlamaya devam ettim. Aslında burada mentorumun desteği büyük. Kodlama yaparken, “değişken böyle tanımlanır” demek yerine değişken tanımladığımızda bellekte neler olduğundan bahsederdi. Bu merak uyandırıcıydı. Sonrasında kodlama yaparken bende merak uyandırıcı araştırmalar yapıyordum. Sizde bu şekilde ilerleyebilirsiniz.

BERTAN TARAKÇIOĞLU

Enerjik ve çok yönlü karakterinden haberdarız ama Bertan kimdir? Boş zamanlarından ne yapar?

Şu anda 17 yaşında, Ankara Zafer Koleji’nde 11. Sınıf IB (International Baccalaureate) öğrencisiyim. Okul bünyesinde İngilizce Drama kulübündeyim ve MUN (Model United Nations) kulüp temsilcisiyim. Aynı zamanda her Cuma okuldan sonra kendi kurduğum Swift kodlama kulübünde okuldaki diğer öğrencilere kodlama dersleri veriyorum. Özellikle MUN konferanslarına katılıp arkadaşlarımla güzel vakit geçirirken aynı zamanda günümüz dünya sorunlarına çözüm üretmek bana çok keyif veriyor.

Bütün bunlara ek lise ve üniversite öğrencisi Apple geliştiricilerinin bilgilerini paylaştıkları içerikler üreten TurkishKit topluluğunun bir parçası olarak TurkishKit Blog’da kodlama ve Swift Student Challenge deneyimlerim hakkında makaleler yazıyorum.

Swift Playgrounds’la nasıl tanıştın? 

Apple hayranlığımdan dolayı hiçbir Apple etkinliğini kaçırmaz olmuştum ve WWDC16 de buna istisna değildi. Böylece Swift Playgrounds ile ilk tanışmam WWDC16 canlı yayınını izlerken olmuştu. O zamanlar kullandığım iPad, Playgrounds uygulamasını maalesef desteklemiyordu, bu yüzden Swift macerama yeni bir iPad alana kadar çoğunlukla Xcode üzerinden devam ettim. O günden bugüne çeşitli kitaplarlarla, Apple’ın kaynaklarıyla, YouTube videolarıyla ve blog makaleleriyle Swift bilgimi geliştirdim ve şu anki bilgi düzeyime ulaştım. Yine aynı yöntemlerden yararlanarak Swift hakkında sürekli yeni bilgiler öğrenir durumdayım. 

Bu yıl Swift Playgrounds ve WWDC özelinde beklentilerin neler? Neler geleceğini düşünüyorsun?

Her sene olduğu gibi Apple’ın yeni işletim sistemlerini görmek ve kullanmak için sabırsızlanıyorum. Apple’ın yine harika bir iş çıkarmış olacağından hiçbir şüphem yok. Donanım tarafındaysa da Apple Silicon işlemciye sahip Mac’ler özelinde yenilikler geleceğini tahmin ediyorum. Playgrounds 4’ün aktif bir kullanıcısı olarak Apple Watch uygulamaları ve doküman bazlı uygulamalar geliştirmek için kullanılabilmesini görmeyi gerçekten çok isterim. Görmeyi umduğum diğer iki yenilik ise macOS bazında, Apple HomeKit geliştirmeleri ve Mac Kestirmeler uygulamasında kişisel otomasyonlar oluşturulabilmesi.

Okul kurduğun Swift kodlama kulübünden bahseder misin? Hayata geçmesindeki en büyük sebep neydi?

Swift Student Challenge’ı 2021’de ikinci kez kazandıktan sonra, fen bilimleri öğretmenim beni, öğrencilerine yarışmadan bahsetmem ve Swift Playgrounds’u tanıtmam için çevrimiçi derslerine davet etmişti. Hem benim hem de öğrenciler için çok keyifli bir deneyim olmuştu v ene kadar istekli olduklarını görmüştüm. Ders bittiğinde aklımdaki tek düşüncenin bunu okulda düzenli bir kulüp haline getirip Swift bilgimi diğer öğrencilerle paylaşma isteği olduğunu çok net bir biçimde hatırlıyorum. Kendime hemen bir Apple Teacher sertifikası alıp Apple’ın Swift kodlama kulübü içeriklerine eriştim ve okul müdüründen lise düzeyinde bu kulübü başlatmak için izin aldım. 2021 Eylül ayında yüz yüze eğitime döner dönmez ise detayları netleştirip kulübü hayata geçirdim.

Apple tarafından düzenlenen Swift Student Challenge yarışmasını kazandığını öğrendiğinde ne hissettin? Ki bu üçüncü sefer oluyor, değil mi? Challenge’a katılmak sana neler kattı?

Kazandığımı öğrendiğimde içimdeki sevinç ve heyecanı anlatmaya kelimeler yetersiz kalıyor. Bu sevinci sevdiklerimle paylaşabilmek ise kendi başına bir mutluluk. İçinden yeni yeni çıktığımız pandemi sürecinden dolayı bu paylaşım önceki yıllarda kısıtlıydı ve bu sene mutluluğumu sevdiklerimle tam anlamıyla birlikte yaşayabildiğim için gerçekten minnettarım.

Yarışmanın bana kattığı en değerli iki şey kesinlikle öğrendiğim yeni bilgiler ve tanıştığım harika insanlar olmalı. Swift Student Challenge katıldığım her sene beni üzerinde daha önce çalışmadığım kavramlar ile çalışmaya itiyor ve bu bana kalırsa kendiniz geliştirmek için tam anlamıyla harika bir fırsat! Rahat bir şekilde söyleyebilirim ki Swift bilgimin büyük bir kısmını yarışma projelerimi hazırlarken öğrendim, özellikle de bu sene…

Benzer İçerikler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir