Farklı beyin mekanizmaları harekete geçtiği için satış sırasında daha fazla alma eğilimindeyiz. Bunlardan biri harcamalarla ilgili suçluluğu azaltmakla ilgili.
Vitrinlerdeki gösterişli ve rengarenk afişler, sosyal ağlardaki reklamlar, alışveriş torbalarıyla gelip gidenlerin fırtınası. Satışlarda neden daha fazla satın aldırmak için kolay av oluyoruz?
Bu kadar bilgi varken beynin baştan çıkarılmamasını ve satın alma ihtiyacı hissetmesini nasıl bekleriz? Pazarlama ve satış alanları zihnin nasıl çalıştığını çok iyi anlıyor.
İndirim sırasında neden daha fazla satın almaya meylediyoruz?
Alışveriş yaparken beynin bölümlere ayrılmış bir şekilde çalıştığını bilmek önemlidir. Daha akıllıca ve belirli bir mantıkla düşünmekten sorumlu olan alanlar veya bölgeler (nekorteks gibi) olsa da, duygulara yanıt veren limbik sistemle bağlantılı başka alanlar da vardır.
Elbette müşterinin alışveriş deneyimi baştan sona tasarlanmışsa, kaçması zordur. Duygular yüzeye çıkar ve en bilinçli kısmımız savunmasını düşürür.
Öte yandan beyin de ödül mekanizmalarına göre çalışır. Çok istediğimiz bir şey varsa ve onu iyi bir fiyata alırsak, neredeyse inanılmaz bir şeye ulaşmış olmanın, bir refah duygusunu hissederiz: normalden daha düşük bir değerde bir ürüne sahip olmak.
Burada ödül duygusunun kısa süreli olduğunu bilmeliyiz. Yani, belirli bir an sürer, ama sonra gelip geçicidir.
Aynı doğrultuda, satışlar indirimlerle ilişkilendirildiğinde tüketimi haklı çıkarmayı kolaylaştırır. Bu nedenle, bunu yapmanın suçluluğu zayıflar.
Bağlamın etkisi
Çoğu zaman etrafımızda olup bitenlerden etkilendiğimiz için alışveriş yapmak isteriz. Belli bir sweatshirt giyen birinin resmini görüyoruz ve mutlu görünüyorlar. Belirli bir ürünün kutusunu açan bir kişinin videosuna erişiyoruz ve aynı deneyimi yaşamak istiyoruz.
Bizi satın alma yapmaya motive eden şey, başkalarının yaptıklarıyla eşleşmektir. Durumu kopyalamaya ve bu tür bir mutluluk garantisine sığınmaya çalışıyoruz. Bu duruma ek olarak, bize aidiyet duygusu veren bir imajı sürdürmek istiyoruz.
Beyin aynı zamanda yeni şeyler, değişim, satış vaat eden güçlü ifadelerle de harekete geçer. Bu kavramlar, anlık bir esenlik duygusu üreten belirli hormonları tetikler.
Değişimi öneren her şey, doğal bir uyarıcı olarak çalışır, başlangıçları işaretler ve hoş karşılanır. Baştan başlamanın hevesine kapılmayı kim çekici bulmaz ki?
Bu makaleyi beğendiniz mi? Şunları da okumak isteyebilirsiniz: Giysilerin Dolabınızda Birikmesini Önlemek İçin İpuçları
Pazarlıklı alışverişin aşırılıklarına düşmekten nasıl kaçınılır?
Her şeyden önce, bunun alışveriş davranışını eleştirmekle ilgili olmadığını belirtmekte fayda var. Ne de olsa insanlar küçük zevklerin tadını çıkarmayı severler: bir parça giysi, iyi bir tatlı ya da diğer şeyler.
Önemli olan piyasanın kuklası olmaktan, bir uyarıcıya diğer değişkenleri hesaba katmadan tepki vermekten kaçınmaktır. Satış satın almalarını rasyonelleştirmek için bazı önerilere bir göz atalım.
Uzun süre reklamlara bakmaktan kaçının
Pazarlama stratejileri tüketimi tetiklemek için tasarlanmıştır. Bu sayede şüpheden “evet alırım” a geçiş amaçlanır. Reklamlara bakmak için ne kadar çok zaman harcarsanız, buna ihtiyacınız olduğuna o kadar ikna olursunuz.
Sadece gerçekten ihtiyacınız olanı arayın
Bir indirimden yararlanmak istiyorsanız, onu bulduğunuz belirli siteye veya sektöre gidin. Bu sayede mağazanın her yerinde dolaşmaktan ve kolay alışverişe düşmekten kurtulursunuz.
İndirimde almak istediğinizde bütçe ayırın
Bazı ürünleri satın almak istiyorsanız, yararlanın ve indirimlerle yapın. Ancak, tuzağa ve çok düşük bir fiyata sahip olduğu bahanesine kapılmayın, arzuyu serbest bırakın. Yatırım yapacağınız miktarı belirleyin ve bu rakama sadık kalın.
Biraz daha düşünün
Sadece almış olmak için yapılan tüketimin ekonomiyi aşan sonuçları vardır. Aynı zamanda çevre üzerinde de bir etkisi vardır ve hatta birçok sektör karlarını güvencesiz istihdama dayalı olarak alır.
Bu nedenle, indirimde satın alırken, bunu yapmamak için iyi nedenler arayabilirsiniz. Bu şekilde, sorumsuz bir endüstrinin parçası olmayacaksınız.
Değerlerinizi seçin; piyasanın sizin için yapmasına izin vermeyin
Satışta satın almak için pazarlama zorunluluğu olsa da durup bir anlam bulmak gerekiyor. Bunu neden istiyorum? Daha fazla satın alma yapmak gerekli mi? Başka bir giysi satın almak beni arkadaşlarla bir gezi için para biriktirmek gibi diğer amaçlardan uzaklaştırır mı?
Farkında olmak için, sözde davranışsal bağımlılıklar olduğunu bilmeliyiz. Bunlar, madde tüketimiyle değil, davranışlarla ilgilidir.
Çoğu durumda, bir saplantı haline gelirler, günlük yaşama müdahale ederler ve yoksunluk belirtileri oluştururlar. Ölçüsüz ve kalıcı olarak satın almak bu durumu tetikleyebilir.
Tabii ki öneri, bir şey satın aldığımız her seferinde rezil olmak değil, bilinçli ve sorumlu bir tüketim yerinden yapmaktır. Kendimizi piyasanın akışına kaptırmak yerine, değerlerimizin ve amaçlarımızın ne olduğunu bilmeli ve onlara yönelmeliyiz.
Kişisel nedenlerin ötesinde, bize her zaman satın al mesajını gönderen ve bize eşlik eden ve memnuniyet, öz saygı ve esenlik ödülü vaat eden bir bağlam da vardır.